“Οπενχάϊμερ”, είναι η ταινία που έχει προγραμματίσει για την επόμενη κινηματογραφική εβδομάδα το Cine Γέρακας στον Γέρακα, από την Πέμπτη 07 Σεπτεμβρίου έως και την Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου.
ΟΠΕΝΧΑΪΜΕΡ
OPPENHEIMER
Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν.
Πρωταγωνιστούν: Κίλιαν Μέρφι, Έμιλι Μπλαντ, Ματ Ντέιμον,
Ρόμπερτ Ντάουνι τζούνιορ.
Διάρκεια: 180 λεπτά
Ώρα έναρξης: 20.45 (Μία προβολή)
Tο 1926, ένας 22χρονος Αμερικανός φοιτητής διδακτορικού, ο Τζέι Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, κάνει τις σπουδές του στο Κέιμπριτζ. Νοσταλγεί την πατρίδα του, πνίγεται από υπαρξιακή αγωνία και δεν τα καταφέρνει καλά στο εργαστήριο.
Οι καθηγητές του τον προτρέπουν να συνεχίσει με θεωρητικές σπουδές στη Γερμανία, όπου κι ολοκληρώνει το διδακτορικό του. Επιστρέφοντας στην Αμερική, φιλοδοξεί να εξελίξει την έρευνα πάνω στην κβαντική φυσική. Αρχίζει να διδάσκει στο Μπέρκλεϊ και στο CalTech, ξεκινώντας με έναν μόνο φοιτητή.
Γνωρίζει τη μελλοντική γυναίκα του, την Κίτι, βιολόγο και πρώην κομμουνίστρια και ζει έναν παθιασμένο έρωτα με την Τζιν Τάτλοκ, ψυχίατρο και μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος των ΗΠΑ.
Το 1938, η ναζιστική Γερμανία προχωρά με τη μελέτη της διχοτόμησης του ατομικού πυρήνα. Το 1942, στη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου, ο Αμερικανός Στρατηγός Λέσλι Γκρόουβς στρατολογεί τον Οπενχάιμερ και τον βάζει επικεφαλής του Manhattan Project, του προγράμματος που θα κατασκευάσει την πρώτη ατομική βόμβα.
Ο Εβραίος επιστήμονας συγκεντρώνει μια διεθνή επιστημονική ομάδα και όλοι εγκαθίστανται με τις οικογένειές τους στην έρημο του Λος Άλαμος και ξεκινούν τα πειράματα.
Μετά από τη ρίψη της ατομικής βόμβας στην Ιαπωνία και αφού πλέον ο Οπενχάιμερ θεωρεί τον εαυτό του «καταστροφέα των κόσμων», η επιτροπή του Μακάρθι επικαλούμενη ότι έχει σχέσεις με το κομμουνιστικό κόμμα, αλλά κατά βάση επειδή ο Αμερικανός επιστήμονας ήταν Εβραίος και κυρίως δημόσια διατύπωσε την αντίθεσή του στην κυβέρνηση για τη χρήση των πυρηνικών, τον υποβάλλει σε μία εξαντλητική ανάκριση, που σκοπό έχει να πλήξει την επαγγελματική του ακεραιότητα.
Πέρασαν αρκετά χρόνια για να αποκατασταθεί η φήμη και το όνομά του άτυπου διαδόχου του Αϊνστάιν, που με τη συνάντησή τους ο Νόλαν αποφασίζει να γράψει και τον επίλογο αυτού του βιογραφικού έπους.
Βασισμένο στο βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο «Ο θρίαμβος και η τραγωδία του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ» των Κάι Μπερντ και Μάρτιν Τζ. Σέργουιν, ο Βρετανός σκηνοθέτης, σε μία από τις ελάχιστες ταινίες που δεν καταπιάνεται με το θέμα του χρόνου, φέρνει στο επίκεντρο ένα από τα πιο σημαντικά πρόσωπα του 20ου αιώνα, ανιχνεύοντας όλες τις παραμέτρους πίσω από την πιο καθοριστική στιγμή της σύγχρονης Ιστορίας.
Με αλλεπάλληλα φλας μπακς και ένα ιλιγγιώδες μοντάζ, ανατρέπει για μια ακόμα φορά τους κανόνες της γραμμικής αφήγησης, αλλά και ενός τυπικού biopic, και δίνει ένα πλήρες πορτρέτο του Οπενχάιμερ, εστιάζοντας τόσο στο επιστημονικό του έργο όσο και στην προσωπική του ζωή.
Με βασικό άξονα το ηθικό του δίλημμα, ο Οπενχάιμερ του Νόλαν γίνεται ένα τραγικό πρόσωπο, που θέλει να σώσει την ανθρωπότητα, αλλά τελικά εμπλέκεται στα κυβερνητικά γρανάζια και τις πολιτικές αποφάσεις, υπογράφοντας ουσιαστικά την καταδίκη της.
Η σεκάνς της δοκιμής της ατομικής βόμβας στο Λος Άλαμος -μία από τις καλύτερες της ταινίας -αποτυπώνει ακριβώς αυτό τον διχασμό και ο Νόλαν με μαεστρία και άψογη χρήση των τεχνολογικών εφέ, μας κάνει κοινωνούς αυτής της συγκλονιστικής μέρας, ανεβάζοντας στα ύψη την αδρεναλίνη.
Στη συνέχεια, ακολουθώντας περισσότερο τη λογική ενός πολιτικού θρίλερ, στέκεται στην περιπέτεια του κεντρικού του ήρωα με την επιτροπή του Μακάρθι και κυρίως με τον Λούις Στρος, ο οποίος και ενορχήστρωσε αυτή την επίθεση εναντίον του. Σε αυτό το τρίτο μέρος, επιμένει στις εξονυχιστικές λεπτομέρειες της ακροαματικής διαδικασίας, οι οποίες συχνά μπερδεύονται και προκαλούν ένα χάος στον θεατή, που όμως τελικά λειτουργεί, γιατί αποκαλύπτει τις χαώδεις κυβερνητικές πρακτικές.
Εύστοχα δεν επιλέγει να δείξει τι συνέβη στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, αφού ούτε και ο Οπενχάιμερ βίωσε τις συνέπειες της ανακάλυψης του, αλλά με μία ποιητική σκηνή παρουσιάζει τις φρικτές εικόνες των ανθρώπινων θυμάτων εν ειδεί εφιάλτη, που στοιχειώνει τον επιστήμονα στην καθημερινότητά του.
Στρατευμένος καταφανώς ο Νόλαν κατά των πυρηνικών, βρίσκει πάντα τον τρόπο σε αυτό το πολυσύνθετο blockbuster να θέσει το μεγάλο δίλημμα της επιστήμης αλλά και του ίδιου του Οπενχάιμερ, που πάντα παραμένει επίκαιρο, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει με συμπάθεια αυτό τον Αμερικανό Προμηθέα, που είχε όραμα, αλλά και αμέτρητη φιλοδοξία, που δοκίμασε την πτώση για να βρει τελικά τη δική του κάθαρση, αφήνοντας πίσω του μία τρομακτική παρακαταθήκη, πράγμα που ο σημαντικός δημιουργός φροντίζει διαρκώς να μας υπενθυμίζει.
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
CINE ΓΕΡΑΚΑΣ
Γαργηττού & Ευμένους
Τηλ.: 210 66.12.717