02/05/2024 5:48 πμ

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Λιμάνι Λαυρίου: Η δυναμική επιστροφή της κρουαζιέρας, η ανάπτυξη του yachting και το «στοίχημα» για το μέλλον

Τι λέει ο Διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Γιώργος Βακόνδιος


Αλλάζει πρόσωπο το Λαύριο, με το λιμάνι να βρίσκεται στο επίκεντρο της ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής. Το λιμάνι του Λαυρίου, πρωταγωνιστεί ξανά τα τελευταία χρόνια στα ναυτιλιακά δρώμενα, καθώς αναπτύσσεται συνεχώς στον τομέα μεταφοράς εμπορευμάτων, ενώ έχει επιστρέψει δυναμικά στον «χάρτη» της κρουαζιέρας με νέες σημαντικές συμφωνίες και έχει μετατραπεί σε spot για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Η αναβάθμιση του λιμανιού συνοδεύεται με σημαντικά οφέλη για την τοπική οικονομία και συντελεί στην προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο Λαύριο, που για χρόνια αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα με την ανεργία μετά το κλείσιμο των εργοστασίων που βασίζονταν στη μεταλλευτική δραστηριότητα.

Μια περιοχή, η οποία παλεύει να αξιοποιήσει τη στρατηγική γεωγραφική της θέση και όσοι εργάζονται τα τελευταία χρόνια για την ανάπτυξή της, θεωρούν πως με την ολοκλήρωση έργων υποδομής που έχουν δρομολογηθεί, όπως η επέκταση του Προαστιακού, μπορεί να γίνει ο «συνδετικός κρίκος» της Ευρώπης με το Αιγαίο.

Κρουαζιέρα

Ο ΟΛΛ προετοίμαζε από το 2020 τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας, με έμφαση στα πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων του λιμανιού.

Δεδομένου ότι είχε τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει μικρό αριθμό πλοίων, αποφασίστηκε να δοθεί προτεραιότητα στο homeporting, με σκοπό τη μεγιστοποίηση των εσόδων. Έτσι, ο σχεδόν ανενεργός Επιβατικός Σταθμός σταδιακά μετατράπηκε σε ένα λειτουργικό και σύγχρονο terminal κρουαζιέρας και εντός της άνοιξης θα γίνει η παραλαβή και των νέων σύγχρονων και μεγαλύτερης δυναμικότητας X-RAYS. Αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής ήταν να γίνουν 86 αφιξοαναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων το 2022 και να διακινηθούν 84.000 επιβάτες homeporting και 10.600 επιβάτες transit.

Οι εταιρείες που έχουν επιλέξει να κάνουν home port από το λιμάνι του Λαυρίου είναι οι: Celestyal cruises, η Club Med, η Ponant, η Azamara και η Elixir με το Elysium.

«Το 2019 η κρουαζιέρα είχε μηδενική δραστηριότητα και το 2023 θα ξεπεράσουμε τις 100 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τους 100.000 επιβάτες homeporting (αυτοί που ξεκινούν και τελειώνουν από ένα συγκεκριμενο λιμάνι). Παράλληλα, οι transit επιβάτες θα αγγίξουν τους 20.000. Η σεζόν άρχισε φέτος νωρίτερα, στις 13 Μαρτίου», τονίζει στο enikos.gr ο Διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Γιώργος Βακόνδιος, ο οποίος πριν αναλάβει το «τιμόνι» του λιμανιού, εργαζόταν στον ιδιωτικό τομέα επί 45 χρόνια, τα περισσότερα σε θέσεις ανώτατης διοίκησης. Με καταγωγή από την Σύρο, αγαπά τη θάλασσα και γνωρίζει πως το Λαύριο, όπως και το νησί του, είχαν και έχουν ένα λιμάνι ως τη σημαντικότερη πηγή εσόδων.

Αυτή ακριβώς είναι και η σημασία του homeporting στην κρουαζιέρα. Οι περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες, έως και το 80% αυτών, είναι από το εξωτερικό και συνδυάζουν την κρουαζιέρα με επιπλέον διακοπές στη χώρα μας. Διαμένουν σε ξενοδοχεία της Αθήνας ή του Σουνίου και επισκέπτονται καταστήματα και εστιατόρια στην πόλη του Λαυρίου, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.

«Η επίδραση της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντική. Το homeporting δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας σε πλήθος επαγγελμάτων για την τροφοδοσία, φύλαξη και προετοιμασία των πλοίων, καθώς και για την μεταφορά, ψυχαγωγία, ξενάγηση, διαμονή και διατροφή των επιβατών. Μόνο για να μεταφέρονται βαλίτσες από το terminal στο πλοίο και αντίστροφα, απασχολούνται περίπου 40 άτομα. Εμείς δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί η επιχειρηματικότητα και οι θέσεις εργασίας», τονίζει ο κ. Βακόνδιος.

Τουριστικά σκάφη

Σε τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται και ο τομέας τουριστικών σκαφών, που παρά την πανδημία, παρουσίασε πληρότητα 100%, ενώ αυξήθηκε ο ελλιμενισμός διερχόμενων σκαφών που αφήνουν πρόσθετο «ζεστό» χρήμα στο λιμάνι.

Στο λιμένα Λαυρίου, που διαθέτει λιγότερες από 200 θέσεις ελλιμενισμού, αλλά waiting list εκατοντάδων σκαφών, η ζήτηση είναι τεράστια. Ως εκ τούτου, προωθείται η εγκατάσταση πλωτών Κυματοθραυστών και Πλωτών Προβλητών, ώστε να προστεθούν επιπλέον 200 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Ήδη έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των απαιτούμενων μελετών και διαδικασιών και αναμένεται η έγκριση υλοποίησης του έργου από το υπουργείο Ναυτιλίας.

Όταν ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο, αναμένεται να αποφέρει στην ΟΛΛ ΑΕ πρόσθετα ετήσια έσοδα άνω των 2 εκατ. ευρώ, καθώς και επιπλέον ετήσιο τζίρο στην τοπική οικονομία της τάξης των 35 εκατ. ευρώ, ενώ θα δημιουργήσει τουλάχιστον 200 νέες θέσεις εργασίας εντός του λιμένα (πχ ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί, σκίπερ κλπ).

«Από το 2019 έως τώρα, αξιοποιήσαμε πλήρως τις υπάρχουσες θέσεις στο μέγιστο βαθμό, φροντίσαμε να υπάρχει δικαιοσύνη, και να πληρώνουν όλοι τα τέλη, γιατί στο παρελθόν υπήρχε το φαινόμενο να πληρώνει «όποιος θέλει και όποτε το θυμηθεί». Με το έργο αυτό θα εξυπηρετηθούν σκάφη της Αττικής που δεν έχουν θέσεις ελλιμενισμού και θα αντιμετωπιστεί σε ένα βαθμό το μεγάλο πρόβλημα που απασχολεί τον κλάδο του yachting. Οι πλωτοί προβλήτες όμως προστατεύουν και τις υπάρχουσες θέσεις ελλιμενισμού από τις καιρικές συνθήκες, ιδίως τους ισχυρούς νοτιάδες.

Από τη στιγμή που υπογραφεί η έγκριση του έργου, μπορεί να παραδοθεί σε λιγότερο από 12 μήνες. Συνεπώς, στόχος είναι να προλάβουμε τη σεζόν του 2024, αφού λάβουμε και την έγκριση του Μέτοχου. Το κόστος προϋπολογίζεται σε 3 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από ίδια κεφάλαια κάτι που σημαίνει ότι η απόσβεση θα έλθει σε 18 μήνες», αναφέρει στο enikos.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΛ Γιώργος Βακόνδιος.

Εμπορικός τομέας και Ακτοπλοΐα

Ιδιαίτερη όμως είναι και η συμβολή του Εμπορικού Τομέα. Το 2022 αυξήθηκε ο όγκος των διακινηθέντων εμπορευμάτων κατά 47% έναντι του 2021. Σημειώνεται ότι μέσω του Εμπορικού Τομέα εξυπηρετούνται και τα πλοία που προσεγγίζουν στο αγκυροβόλιο Λαυρίου. Πρόκειται για δραστηριότητα που ναι μεν δεν αποφέρει έσοδα στο λιμάνι, όμως με αυτόν τον τρόπο στηρίζεται σημαντικά η ποντοπόρος ναυτιλία και η ελληνική επιχειρηματικότητα.

Στις πρώτες προτεραιότητας περιλαμβάνεται και η περαιτέρω διεθνοποίηση του λιμανιού με την προσθήκη νέων συνδέσεων με ξένα λιμάνια. Το 2022 προστέθηκαν δύο επιπλέον δρομολόγια εβδομαδιαίως, τα οποία συνδέουν το λιμάνι του Λαυρίου με τα λιμάνια της Λεμεσού και της Θεσσαλονίκης, διαμορφώνοντας τον αριθμό των προσεγγίσεων Ro-Ro διεθνών πλόων σε 12 μηνιαίως έναντι 4 του παρελθόντος.

«Από το Λαύριο υπήρχε ένα δρομολόγιο για Κύπρο και Ισραήλ. Τώρα υπάρχουν τρία και αυτό είναι επιτυχία. Επίσης, η Διοίκηση του Λιμένος βρίσκεται σε διαβουλεύσεις και για τη σύνδεση του Λαυρίου με λιμάνι της Τουρκίας», υπογραμμίζει.

Έτοιμοι να υποδεχθεί υδροπλάνα το Λαύριο

Εντός του 2022 ο ΟΛΛ ΑΕ ολοκλήρωσε την έγκριση λειτουργίας υδατοδιαδρόμου, ο οποίος είναι προς χρήση για έως 6 προσεγγίσεις υδροπλάνων ανά εταιρεία την ημέρα.

«Ο υδατοδιάδρομος έχει αδειοδοτηθεί και αυτή τη στιγμή όποια εταιρεία επιθυμεί, μπορεί να κάνει προσέγγιση στο λιμάνι του Λαυρίου, με υδροπλάνα. Ξεκινήσαμε με υδατοδιάδρομο για να δούμε αν υπάρχει ενδιαφέρον και έχουμε περιθώριο 18 μηνών για να το μετατρέψουμε σε υδατοδρόμιο και να το συνδέσουμε με τις υποδομές του λιμένα», σημειώνει ο κ. Βακόνδιος.

«Πράσινο» λιμάνι

Σύμφωνα με τον κ. Βακόνδιο, μέσω της στρατηγικής αξιοποίησης των χαρακτηριστικών του λιμανιού, τα έσοδα το 2022 κατέγραψαν ρεκόρ και διαμορφώθηκαν στο ποσό των 6.325.172,00 €, έναντι των 3.800.000,00 € που προβλεπόταν στον προϋπολογισμό, παρουσιάζοντας αύξηση 47% έναντι του 2021. Αντίστοιχα, το ισοζύγιο (έσοδα-έξοδα) διαμορφώθηκε στο ποσό των 2.325.184,00 € έναντι προβλεπόμενου 975.700,00 €, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 89,5 % έναντι του 2021.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της περιόδου Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2022, εμφάνισε το καλύτερο ισοζύγιο (έσοδα-έξοδα) από το σύνολο των κρατικών λιμανιών της χώρας.

Παράλληλα, η Διοίκηση του ΟΛΛ επισημαίνει ότι αυξήθηκε η ρευστότητα της εταιρείας τα τελευταία τρία χρόνια, καθώς, ενώ η αξία των εκδοθέντων τιμολογίων ήταν 16,17 εκατ. ευρώ, οι εισπράξεις έφτασαν το ποσό των 21,57 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι εισπράχθηκε το ποσό των 5,42 εκατ. ευρώ από ανείσπρακτες οφειλές προ του 2020.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε από όλα τα περιουσιακά στοιχεία του χαρτοφυλάκιού του, το Λιμάνι του Λαυρίου για να γίνει η πρώτη πράσινη επιχειρηματική του μονάδα. Πρόκειται για μια διαδικασία αναβάθμισης του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής της περιοχής, μέσω του λιμένα, με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης. Ένα φιλόδοξο project, με στόχο να μειωθεί στο ελάχιστον – αν όχι να μηδενιστεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμανιού. Τι σημαίνει αυτό; Για παράδειγμα, δεν θα δουλεύουν οι μηχανές ενός κρουαζιερόπλοιου ενώ είναι στο λιμάνι, καθώς το νόημα είναι να παίρνει ρεύμα από τη στεριά και αυτό να προέρχεται από πιο ήπιες μορφές ενέργειας.

Σημειώνεται ότι το 2022 ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός προμήθειας και εγκατάστασης με σύμβαση ενεργειακής απόδοσης σημαντικού ηλιακού συστήματος επί του Επιβατικού Σταθμού, μειώνοντας το ενεργειακό αποτύπωμα του ΟΛΛ και το έργο θα είναι έτοιμο λίγο μετά το καλοκαίρι. Επίσης, ολοκληρώθηκαν η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και το MASTER PLAN του λιμένος, και θα προωθηθούν για την έκδοση του προβλεπόμενου από τη νέα νομοθεσία Προεδρικού Διατάγματος.

Οι στόχοι για το 2023 – Έτος σταθμός το 2027

Η Διοίκηση του ΟΛΛ θεωρεί ότι και το 2023 θα είναι εξίσου παραγωγική χρονιά. Εκτιμά ότι η αύξηση της δραστηριότητας της κρουαζιέρας με ήδη συμφωνημένες προσεγγίσεις πλοίων, η εντονότερη δραστηριότητα στον τομέα σκαφών αναψυχής, κυρίως λόγω της επαναφοράς ξένων επισκεπτών, η αύξηση των δρομολογίων της ακτοπλοΐας και η εμπλοκή του εμπορικού τομέα στη μεταφορά ξηρού φορτίου που σχετίζεται με τα μεγάλα έργα ανάπλασης της Αττικής και την εν γένει αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, διασφαλίζουν την πορεία του Οργανισμού για τα επόμενα χρόνια.

«Κλειδί» για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού είναι η διασύνδεσή του με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, που έχει προγραμματιστεί για το 2027. Με τη βελτίωση των οδικών συνδέσεων του Λαυρίου με την Αθήνα και την επέκταση του Προαστιακού, θα επηρεαστεί θετικά και η ακτοπλοΐα.

Ουσιαστικά όταν επεκταθεί η Αττική Οδός και φτάσει ο Προαστιακός στο Λαύριο, το λιμάνι θα διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο της ακτοπλοΐας, όσον αφορά στα ταχύπλοα που δέχονται επιβάτες και ΙΧ. Κι αυτό, γιατί όσοι επιβάτες ταξιδεύουν με αυτοκίνητο, θα μπορούν να φτάνουν στο λιμάνι εύκολα και γρήγορα. Το ίδιο και όσοι προσγειώνονται στο «Ελ. Βενιζέλος» ή κατοικούν στο λεκανοπέδιο, καθώς θα επιβιβάζονται κατευθείαν στον Προαστιακό.

«Ένα λιμάνι έχει δύο βασικούς στόχους. Ο ένας είναι να αυξάνεται η προστιθέμενη αξία του προς όφελος του ιδιοκτήτη του, που στην προκειμένη περίπτωση είναι το δημόσιο, και ο άλλος είναι να αποτελεί καταλύτη στην στήριξη της ναυτιλίας, της ελληνικής επιχειρηματικότητας και της οικονομίας της ευρύτερης περιοχής. Η ανεύρεση της χρυσής τομής, είναι και η συνταγή της επιτυχίας. Για παράδειγμα, ορισμένες υπηρεσίες που παρέχουμε, όπως η εξυπηρέτηση της ποντοπόρου ναυτιλίας δεν αποφέρουν έσοδα στο λιμάνι. Όμως, με αυτόν τον τρόπο στηρίζεται η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη της Ευρώπης. Είναι ένα λιθαράκι στον πρωταθλητισμό που κάνει.

Επίσης, εξυπηρετούμε πλοία με προορισμό την Κέα και την Κύθνο. Εάν δεν υποστηρίζαμε έστω αυτό το μικρό κομμάτι της ακτοπλοϊας, θα φέρναμε δύο νησιά σε πολύ δύσκολη θέση, από πλευράς οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Αν εξυπηρετούνταν από τον Πειραιά, που είναι πιο μακριά θα είχαν πρόβλημα», καταλήγει ο κ. Βακόνδιος.

enikos.gr

Διαβάστε τα τελευταία νέα της ανατολικής Αττικής μόνο στο anatolika24.gr.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *